Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

35 éve, 1986. május 2-án történt a rallysport egyik legsúlyosabb balesete, amelyben a finn Henri Toivonen és amerikai navigátora, Sergio Cresto is életét vesztette.

Az 1986-os szezon remekül indult Toivonen számára, ugyanis megnyerte a Monte-Carlo Rallyt az 550 lóerős Lancia Delta S4-gyel. A finn ezen a versenyen dolgozott először együtt új navigátorával, Sergio Cresto-val. A soron következő Svéd Rallyn motorhiba miatt nem értek célba, míg Portugáliában Joaquim Santos tragikus balesete miatt visszaléptek a versenytől. (A portugál pilóta a nézők közé csapódott a Ford RS 200-asával, amely következtében három ember meghalt, és többen megsérültek.)

1986. május 1-3. között rendezték meg a 30. Tour de Corse - Rallye de France-t Korzika szigetén. A szezon ötödik futamán hatalmas csatát vívtak a Martini Lancia és a Peugeot Talbot Sport pilótái a végső győzelemért. Az első két szakaszt a Peugeot-sok uralták. A 38,09 kilométeres Verghia - Pont de la Masina gyorsot Bruno Saby nyerte meg a 205 T16-tal, megelőzve két csapattársát, Timo Salonent, és Michéle Moutont. Henri Toivonen influenzás volt, de rajthoz állt, és egy negyedik idővel kezdte az ajacciói futamot. A második szakaszt Salonen nyerte meg Mouton és Saby előtt. A nap hátralévő részében Toivonen elképesztő tempóban közlekedett a Lancia Delta S4-gyel, és a maradék kilenc gyorsaságiból nyolcat megnyert, a nap végére pedig több mint másfél perces előnyt épített ki az őt üldözőkkel szemben. Pénteken Toivonen továbbra is keményen nyomta a gázpedált. A 17-es szakaszt követően már 2 perc 45 másodperccel előzte meg az összetettben Bruno Sabyt. A 18-as gyorsasági, a 26,84 kilométeres Corte – Taverna délután 14:50-kor rajtolt el. Toivonen autója a rajt után 7 kilométerrel egy tempós balos kanyarban lesodródott az útról és a fák közé csapódott. A kocsi kigyulladt, és sajnos egyik versenyző sem tudott kiszállni a roncsból. A nap hátralévő két szakaszát törölték, de szombaton folytatódott a viadal. A Martini Lancia másik két párosa, Miki Biasion – Tiziano Siviero, valamint Markku Alén – Ilkka Kivimäki visszaléptek a versenytől. A 30. Korzika Rallyt végül Bruno Saby nyerte meg Francois Chatriot és Yves Loubet előtt.

Toivonen balesetét követően  Jean-Marie Balestre az FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) akkori elnöke bejelentette a B-csoport korszakának végét.

Henri Toivonen 1956. augusztus 25-én született a finnországi Jyväskyläban. Autóversenyző családból származott; édesapja, Pauli 1968-ban megnyerte a rally Európa-bajnokságot egy Porsche 911-gyel, míg testvére, Harri a pályautózásban ért el sikereket. Henri Toivonen első futamgyőzelmét az 1980-as Lombard RAC Rallyn szerezte meg egy Talbot Sunbeam Lotus-szal. Ezt a sikertét 24 évesen, 2 hónaposan, és 25 naposan érte el, így sokáig ő volt a WRC történetének legfiatalabb futamgyőztes pilótája (ezt a rekordot Jari-Matti Latvala döntötte meg 2008-ban, amikor 22 évesen, 10 hónaposan, és 7 napos diadalmaskodott a Svéd Rallyn). Toivonen 1975 és 1986 között 40-szer állt rajthoz a WRC-ben, 185 szakaszsikert, 3 futamgyőzelmet és 9 dobogós helyet szerzett. Utolsó győzelmét az 1986-as Monte-Carlo Rallyn aratta a Lancia Delta S4 volánja mögött.

Napra pontosan egy évvel Toivonenék tragikus balesete előtt, Attilio Bettega szintén a Korzika Rallyn hunyt el. A Lancia 037 Rallyval versenyző olasz pilóta a negyedik, Zerubia - Santa Giulia szakaszon lesodródott az útról és eltalált egy fát. A balesetben Bettega életét vesztette, de navigátora, Maurizio Perissinot túlélte az ütközést. A sors kegyetlen fintora, hogy Bettegának az Európa-bajnokságon Sergio Cresto diktálta az itinert.

További híreink a rally világából