Az új Yaris WRC lesz a Toyota legendás sorának legújabb darabja, amellyel a japán márka részt vesz a rally világbajnokságban. A Toyota közel két évtized után, 2017-ben tér vissza a sorozatba. Utoljára 1999-ben szerepeltek világbajnoki futamon a japán gyártó autói.
Az 1999-es szezon a kölni bázisú Toyota Motorsport GmbH 25 éves folyamatos rallys tevékenységének a végét is jelentette. A TMG-t, amely Andersson Motorsport néven indult, Ove Andersson alapította és a rally világbajnokságon Toyota Team Europe (TTE) néven futott.
Ez idő alatt 43 futamgyőzelmet zsebeltek be olyan legendás autókkal, mint a Celica Twincam Turbo-val, a GT Four-ral valamint a Corolla WRC-vel. A kocsikat olyan pilóták vezették, mint Carlos Sainz, Juha Kankkunen és Didier Auriol.
A Toyota a legnagyobb sikereit az 1990-es években érte el, amikor négy egyéni és három konstruktőri bajnoki címet nyertek. A ’80-as években a Toyota az afrikai Safari Rally dominanciájának a szinonimájává vált.
A sikerek mellett voltak mélypontok is a csapat történetében. 1995-ben kizárták őket a bajnokságból a szezon végén és a következő 12 hónapban sem állhattak rajthoz a tiltott turbórendszer használata miatt, ami nagyobb erőt biztosított a motor számára.
Íme, a legfontosabb események a Toyota történetében:
1973: Walter Boyce megszerezte a Toyota első győzelmét az Andersson Motorsport által felkészített Corollával az Egyesült Államokbeli Press On Regardless Rallyn.
1975: A TTE megszerezte első sikerét a finnországi 1000 Tó Rallyn a jövő bajnokával, a Corolla Levinnel versenyző Hannu Mikkolával.
1984: Björn Waldegard megszerezte a márka első győzelmét a kenyai Safari Rallyn egy Celica Twincam Turbo-val. Ez volt a Toyota afrikai mesterhármasának első diadala. Waldegard és Juha Kankkunen 1984 és 1986 között uralta a Safari Rallyt.
1988: Bemutatták a négykerék-meghajtású Celica GT Four-t, amellyel 29 futamgyőzelmet és hat bajnoki címet értek el (két konstruktőri és négy egyéni) az ST195, az ST185 és az ST205 változatokkal.
1989: Carlos Sainz debütált a csapatnál, és hét futamon háromszor állhatott dobogóra.
1990: Sainz világbajnok lett a Celica GT-Four-ral (ST165). A Toyota második lett a bajnokságban a Lancia mögött.
1992: Sainz megszerezte második bajnoki címét a Celica GT-Four ST 185-el. A Toyota ismét ezüstérmes lett a gyártók bajnokságában.
1993: Első japán gyártóként, a Toyota megszerezte a bajnoki címet. Kankkunen az egyéni trófeát ünnepelhette.
1994: A Toyota megvédte a bajnoki titulusát, Didier Auriol pedig elhódította az egyéni címet. A TTE-t átnevezték Toyota Motorsport GmbH-ra (TMG), miután a Toyota Motor Corporation kezébe került a tulajdonjog.
1995: Harmadik helyen zárták a bajnokságot, azonban utólag kizárták őket. Tizenkét hónapra eltiltották őket illegális rendszer használata miatt, ami megnövelte a motor teljesítményét úgy, hogy a turbóban a levegő megkerülte a szűkítőt. „Ez a legzseniálisabb dolog, amit az eddigi 30 év alatt láttam a motorsportban.” –nyilatkozta az FIA elnöke, Max Mosley.
1996/1997: Privát csapatokkal továbbra is jelen volt a világbajnokságban a Toyota.
1998: A márka visszatért a rally világbajnokságba a Corolla WRC-vel. A csapat autóit Sainz és Auriol vezették az év végén pedig a másodikak lettek az egyéni és a gyártók versenyében is.
1999: A Toyota megszerezte harmadik konstruktőri címét, majd bejelentették, hogy kiszállnak a rally világbajnokságból, hogy felkészüljenek a Forma-1-es debütálásukra, amire 2002-ben került sor.
2015: A Toyota bejelenti, hogy 2017-ben visszatérnek a rally-világbajnokságba a Yaris WRC-vel.
forrás: wrc.com