Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Lappi kihasználta a pénteki rajtpozícióját és az ellenfelek hibáit, szombat délután és vasárnap már sietnie se kellett – így viszont az új pontrendszer miatt győzelme ellenére nem ő szerezte a legtöbb pontot. Evans a szombati harmadik, a vasárnapi első és a power stage-n szerzett második hellyel 24 pontot gyűjtött a hétvégén.

A Monte carlo-i tiszta matek után a svéd verseny megmutatta, hogy az új pontrendszer tényleg bonyolult, talán igazságtalan is, de van haszna is?

A szombat esti állást elnézve erős a gyanúnk, hogy a tavalyig használt rendszerrel a vasárnapi első két gyorsasági dögunalomba fulladt volna. Lappi nem kellett, hogy siessen, Formaux nem akart sietni, Neuville-nek, Tänaknak, Katsutának és Rovanperä-nak szintén nem lett volna miért sietnie, így nagy valószínűséggel mindenki az abroncsokra vigyázott volna a power stage-ig.

Ehelyett, minden pont számít alapon, Lappin kívül senki nem kirándulós tempóban közlekedett, így mondhatjuk, hogy az új pontrendszer jól vizsgázott. Ugyanakkor lehet mondani, hogy igazságtalan, hogy nem a győztes kapta a legtöbb pontot, illetve azt is, hogy aránytalanul sok pontot lehet szerezni vasárnap.

(Ezen a versenyen vasárnap 60 versenykilométerre lehetett maximum 12 pontot gyűjteni, míg a péntek-szombati 240 kilométerért maximum 18-at.) de mi is történt a versenyen: Rovanperä már a csütörtöki szuperspeciálon mutatta, hogy ö nyerni jött Svédországba, amit a pénteki első két gyorsaságin nyomatékosított is. Lappi, Katsuta és Tänak is lőtávolon belül voltak, az viszont már itt látszott, hogy Neuville és Evans a verseny előtti napokban esett sok friss hó miatt nem fognak labdába rúgni. Súlyosbította a helyzetüket, hogy már pénteken délelőtt újra elkezdett esni a hó, ami még nehezebbé tette a takarítási munkálatokat az elöl indulóknak.

A péntek délelőtti utolsó szakaszon aztán Tanäk is és Rovanperä is meglátogatott egy-egy hófalat, ami mindkettőjüknél kieséshez vezetett, Fourmaux pedig egy nagyon tempós, szűk részen éppen, hogy ki tudta kerülni az akkor már csak sétatempóban közlekedő Tänakot. A kiesések után Katsuta állt az élre. Az ötödik szakaszon a rengeteg friss hó miatt olyan sokat javult az út állapota minden egyes autó után, hogy 5 (öt!) WRC2-es páros is jobb időt tudott menni, mint a leggyorsabb rally1-es autó. Ez után a szakasz után történt, hogy Neuville egy állítólagos benzinpumpa probléma miatt 4 percet késett (amiért 40 másodperc büntetést kapott), viszont innentől Evans dolga volt elsőként az utat takarítani. Neuville trükkje(?) nem jött be teljesen, mivel félig nyitott motorháztetővel kellett teljesíteniük a következő szakaszt, a nagy sietségben nem sikerült becsukniuk azt rendesen, így nem tudtak olyan tempót menni, mint lehetett volna.

Péntek délután Lappi szépen lassan megelőzte Katsutát, míg mögöttük meglepetésre Oliver Solberg tudott a harmadik helyre feljönni a rally2-es Skodával.

Szombaton napsütés és hideg fogadta a versenyzőket, a legnagyobb kérdés az volt, hogy Lappi vagy Katsuta bírja tovább elől, illetve melyikük fog hibázni. A válaszra nem kellett sokáig várni Katsuta először 0,9 másodpercre csökkentette a hátrányát, majd a nagy sietségben teljesen belefúrta a Yarist egy hófalba, Lappi hirtelen másfél perces előnybe került Fourmaux elött(!) aki szombaton sikeresen megvédte a második helyét, még szakaszt is tudott nyerni. Lappi pedig innentől az előny megtartására koncentrálhatott.

A szombati városi szuperspeciálon a fordosok még egyszer a szívbajt hozták a csapatra, Munster állt bele a hófalba, ahonnan csak 16 perccel és 1000€ büntetéssel (nem használtak OK táblát és elakadásjelzö háromszöget) később tudtak továbbmenni, Fourmaux pedig ugyanabban a kanyarban ment bele a hófalba, ö szerencsésen kis időveszteséggel tovább tudott menni. Szerencséjére Evans a teljesen elhasznált gumik miatt még több időt vesztett ezen a szakaszon.

Vasárnap aztán jöhetett a „Super Sunday” 12 pont 3 szakaszért, kétszer a szuper gyors, 25 kilométeres Västervik, ahol a Toyoták megmutatták, hogy nagy tempónál nincs ellenfelük, majd a városi power stage, a hétvégén először nem sötétben. Azt a szakaszt Rovanperä nyerte kevesebb mint 0,1 másodperc előnnyel, miután Evans pár kanyarral a vége elött hibázott egyet, Neuville a nagy ugratón az egész csomagtérajtót hagyta el az ugratón, míg Fourmaux a hátsó szárnyat törte le a Pumáról.Evans a vasárnapi értékelést megnyerte, az összetettben is megelőzte Fourmaux-t, aki így is élete eddigi legjobb eredményét érte el a harmadik hellyel. Lappi vasárnap sehova nem siettet, nem érdekelték a pontok, csak az, hogy a 2017-es finn verseny után megszerezze a második vb futamgyőzelmét.

A WRC2-ben Oliver Solberg hibátlan versenyzéssel nyert (abszolútban ötödik), őt 4 GR Yaris rally2 követte, úgy látszik leáldozóban van a Skoda dominanciája.

A verseny végeredménye:
1. Lappi / Ferm Hyundai i20 N Rally1 2:33:04.9
2. Evans / Martin Toyota GR Yaris Rally1 +0:29.6
3. Fourmaux / Coria Ford Puma Rally1 +0:47.9
4. Neuville / Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +1:46.3
5. Solberg / Edmondson Škoda Fabia RS Rally2 +5:04.2
6. Pajari / Mälkönen Toyota GR Yaris Rally2 +6:23.9
7. Linnamäe / Morgan Toyota GR Yaris Rally2 +6:26.4
8. Korhonen / Viinikka Toyota GR Yaris Rally2 +6:48.1
9. Heikkilä / Temonen Toyota GR Yaris Rally2 +7:25.7
10. Bertelli / Scattolin Toyota GR Yaris Rally1 +7:37.7

Folytatás március végén Kenyában.

További híreink a rally világából