Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Bő két hét múlva már kezdődik is a 2023-as szezon, nézzük, milyen változásokra kell számítsunk.

Természetesen a tavalyi évet komolyabb változásokkal kezdtük, mint az ideit, idén maradnak a tavaly bemutatott hibrid rally1-es autók, de pár helyen finomításra, pontosításra került a szabályzat emellett nagyot változik mindhárom csapat felállása.

A csapatfelállások

Egyik gyártó sem indul idén változatlanul, a Toyotánál a legkisebb a változás, illetve ők az egyetlenek, akik új versenyző nélkül kezdik az évet. Csak Lappi hagyta el a csapatot, cserébe Katsuta fellép az első csapatba azokon a versenyeken, amelyeken Ogier nem vesz részt. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy azokon a versenyeken, ahol nem láthatjuk Ogiert, ott – a tavalyival néggyel ellentétben - csak 3 Toyota lesz a rajtnál.

Rovanperä, Evans és Katsuta az összes versenyen fognak indulni, míg Ogier valószínűleg hasonló programot vállal, mint idén. A Montén és Mexikóban biztosan ott lesz.

Lappinak idénre is fél szezon nézett ki a Toyotánál, amit a Hyundai egész szezonos ajánlatára cserélt, ahol a Tänak által üresen hagyott ülést fogja átvenni. A harmadik autóban Solberg távozása után megüresedett helyet az M-Sport Fordtól visszatérő Craig Breen veszi át, aki Sordóval osztozik ezen az autón. A csapat idén egyértelműen mindent Neuville vb címére tesz, aki természetesen minden versenyen ott lesz.

Az M-Sport Ford csapatánál a legnagyobb a változás, a tavalyi fix hármasból senki nem maradt, a lila-kékek lecsaptak Ott Tänakra, aki a második vb címére megy idén, mellette Pierre-Louis Loubet kap teljes évet a Pumában. A Montén még Jourdan Serderidis ül Pumában, az még nem került megerősítésre, hogy nevezve lesz-e a csapatpontokért.

A tavalyiak közül Loebnek nincs még fix programja idénre, a Montén a Dakar miatt biztos nem lesz ott, Gus Greensmith elhagyta a csapatot, többet egyelőre nem tudunk a terveiről, Adrien Fourmaux pedig visszaül egy Rally2-es Fiestába. Ahogyan Oliver Solberg is visszalép a WRC2-be, egy Skoda Fabia RS Rally2-vel indul idén.

Versenynaptár

A várt 14. verseny nem valósul meg ebben az évben, így idén is 13 állomásra jut el a vb, három verseny kiesett, illetve kettő újra bekerült és lesz egy teljesen új verseny is 2023-ban.

A fő változás az amerikai kontinensre való visszatérés, Mexikó (március 16-19) mellett Chilébe (szeptember 28-október1) is visszatér a mezőny. Teljesen új verseny lesz a Közép Európa Rally, Németországi központtal, szakaszokkal Csehországban, Ausztriában és Németországban. Ez lesz az első vb futam, amely kettőnél több országban vendégeskedik.

Természetesen 3 kieső is van a naptárból, a belga és a spanyol verseny mellett az új-zélandi túra marad ki ebben az évben a csapatoknak.

Kategóriák

A WRC egyik kategóriájában sincs szabályozási változás az idei évre, de néhány kategóriát átneveztek, hogy az FIA szerint "egyértelművé tegyék az egyes kategóriák helyzetét és célját".

A WRC2 Open és a WRC3 Open 2023-ban csak WRC2 és WRC3 lesz, míg a WRC2 Junior átkeresztelésre került WRC2 Challengerre, itt azok a pilóták indulhatnak, akik még soha nem nyertek WRC2 bajnokságot (illetve elődeiket), és akiket korábban még nem nevezett egy gyártó sem WRC és vagy Rally1-es gyári csapatba. (Adrien Fourmaux így például nem szerezhet pontot ebben a kategóriában).

A WRC3 Junior-t hivatalosan is átkeresztelték Junior WRC Championshipre - egyébként a sorozatot is működtető M-Sport Poland eddig is így reklámozta -, míg 2023-ban nem lesz csapatbajnoki cím.

A WRC2 Masters is átalakul, és mostantól Masters Cup néven fut, és nem csak Rally2-es, hanem Rally3-as, 4-es vagy 5-ös és RGT autókkal is részt lehet venni benne. Az indulás feltétele, hogy a versenyzőknek január 1-jén 50 évesnek vagy idősebbnek kell lenniük.

Kevesebb tesztnap

A 2023-as WRC-szezonra megváltoztak a tesztelési szabályok. Míg 2022-ben minden egyes gyártó versenyzője egy-egy tesztnapot kapott a bajnokság minden egyes európai fordulója előtt, mostantól minden gyártónak mindössze 21 nap áll majd rendelkezésére az egész szezonban, versenyzőnként legfeljebb hét nap, viszont az nincs szabályozva, hogy hogyan osztják be ezt a hét napot, így elvileg az is lehetséges, hogy valaki 7 napot teszteljen a Monte előtt. (Ami természetesen valószínűtlen, de például egy horvát verseny előtti tesztet el lehet cserélni plusz egy napra a finn verseny előttre.)

Ez jelentős csökkenést jelent a tesztidőben, de nagyobb rugalmasságot biztosít, mivel a csapatok már nem kényszerülnek az eddigi rugalmatlan beosztásra. Ahogy eddig is, egy gyártó mindhárom pontszerző pilótája vezethet egy-egy kijelölt tesztnapon.

Gumimelegítő zónák (Tire Warming Zone - TWZ)

Nem lesznek kötelezőek, de minden versenynek lehetősége van arra, hogy gumimelegítő zónákat (TWZ) jelöljön ki. A TWZ-k a gyorsasági szakasz rajtja előtt lehetnek, az időellenőrző és a rajt között így elkerülhető, hogy a gumimelegítésre közúton kerüljön sor. A TWZ kezdete legalább 500 méterre kell legyen a szakasz rajtjától és a TWZ vége legalább 100 méterre. Amennyiben kialakításra kerül ez a zóna, akkor az időellenőrzés és a rajt közti 3 perc is a TWZ hosszának megfelelően növelhető, hogy a rajt előtti szokásos előkészületekre is legyen ideje a versenyzőknek.

Nincs kötelező reggeli szerviz murvás versenyen

A legtöbb, de nem minden esetben lesz reggeli szerviz a versenyek első teljes versenynapja előtt. Esti gyűjtő esetén kötelező volt a reggeli 15 perces szerviz. Ez idéntől murvás versenyeken nem lesz így, viszont aszfaltos versenyeken továbbra is kötelező.

Kötelező shakedown mindenkinek

2022-ben a verseny előtti shakedownon lehetősége volt mindenkinek részt venni, csak a Rally1-es csapatoknak volt kötelező.

Minden P1-es prioritású versenyzőnek legalább háromszor, de legfeljebb ötször kell teljesítenie a shakedownt, ahogy ezt már tavalyról ismerjük. Mostantól azonban minden P2 (WRC2), P3 (WRC3) és P4 (Rally4 autók) prioritású versenyzőnek is legalább egyszer teljesítenie kell azt.

Időterv

A 2023-as évre szigorodtak a sportági előírások a rally idő- és útvonaltervét tekintve.

Míg tavaly még csak azt írták elő, hogy a raliversenyeknek 2,5 napnál hosszabbnak kell lenniük, idén az eseményeknek csütörtökön kell kezdődniük egy ünnepélyes rajtceremóniával és/vagy (szuper)speciállal, és az utolsó szakasz vasárnap a powerstage.

Érdekes módon 2022-ben minden verseny megfelelt ezeknek az előírásoknak, így ez inkább a szabály pontosítása, mint változás.

Kevesebb gumi

A 2023-as szezon minden versenyén a Rally1-es versenyzők maximum 28 gumit használhatnak a versenyen és a shakedown-on, az összes többi kategóriában pedig 26 abroncsot. (kivéve, ha az FIA-val és a gumiszállítókkal folytatott megbeszélést követően az adott verseny kiegészítő szabályzata másként rendelkezik.)

Ez egy kicsi, de mégis fontos változás a 2022-es évhez képest, amikor a megengedett abroncsok maximális mennyiségét minden egyes engedélyezett kerékcsere (akár szerviz, akár gumicsere) négyszeresénél határozták meg. A Rally1 esetében ez a legtöbbször 28-nak felelt meg. Ezen felül 2022-ben a Rally1-es versenyzőknek négy plusz gumiabroncsot engedélyeztek a shakedownra, ami megszűnik.

Több HEV-zóna

A HEV (hibrid elektromos jármű) zónák tavaly újdonságként jelentek meg a WRC-ben, az új teljesen elektromos üzemre is képes Rally1-es autók adták ezt a lehetőséget, ezekben a zónákban ezek az autók csak elektromos üzemben közlekedhetnek.

A 2023-as évre egy extra kikötés került a szabályba, amely azt mondja ki, hogy "minden HEV zónának legalább 10 km-re kell lennie az előtte lévő szakasz végétől, hogy normál vezetési körülmények között is lehetőség legyen az akkumulátor újratöltésére.

További híreink a rally világából