Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Kalle. De komolyan, ki más?... A tavalyihoz hasonló izgalmakat hozott a horvát verseny végjátéka, pedig a pénteki nap után nem erre számítottunk. Az eső és Tänak bátor, úgy sincs vesztenivalóm gumiválasztása mégis szolgáltatott nem is kevés izgalmat a végére.

2015-ben az argentin versenyen fordult elő utoljára, hogy 1 perc feletti előnnyel vezetett valaki az első nap után egy vb futamon. Akkor Kris Meeke dominált ennyire Argentínában, azóta ez a horvát versenyig senkinek nem sikerült. A modern WRC-éra autói és versenyzői sokkal közelebb kerültek egymáshoz, mint korábban, nincsen, aki dominánsan kiemelkedik a mezőnyből. Persze az is hozzá tartozik az igazsághoz, hogy a versenyek távja is jóval rövidebb lett. Azon az argentin versenyen 152,12 kilométernyi gyorsasági jutott péntekre most 120,38, cirka 20 százalékkal kevesebb. Emiatt még meglepőbb Kalle pénteki dominanciája.

Persze lehet mondani, hogy előnyben volt az első rajthelyével és az egyre csak sárosabb pályákkal, de egy 21 éves pilótától mégsem azt várjuk, hogy ilyen szinten domináljon. A szombati defektje után is tudta tartani az előnyét, és a powerstage-en tartott erődemonstrációja (a papíron rosszabb gumiválasztással a 2019-es világbajnok ellen) egyértelműen azt mutatja, hogy idén most már biztosan ő a legesélyesebb a vb címre.

Persze most jön 2 murvás futam, Portugáliában biztosan ő takarítja a pályákat és Szardínián a legrosszabb esetben is másodikként fog indulni (ehhez neki ki kellene esnie, Neuville-nek pedig mind a 30 pontot meg kellene szereznie a portugál versenyen), és két murvás futamon az élről indulva nem lesz egyszerű dolga.

Mi van a többiekkel?

Tänak újra a 2019-es formáját idézte, ebből lehet meríteni, kérdés, hogy milyen gyors a Hyundai murván, a homologizációs jokereket, ha minden igaz először az észt versenyen fogják bevetni, de mivel még nem láttuk ezeket az autókat murván, így nehéz megmondani, hogy mi az erősorrend. Tänak belga csapattársa nehéz hétvégét mondhat magáénak, de összességében szerencsésnek mondhatja magát, hogy ennyivel megúszta, ugyanis a tavalyi etapon száguldása után kinézett neki egy 1 versenyes eltiltás, amivel rosszabbul járt volna, mint az egy percnyi és 1900 eurónyi büntetéssel (plusz a powerstage-en is hatalmas mázlija volt, hogy azt az útról leesést egy defekttel megúszta). Ha csak a versenyzését nézzük akkor benne érezzük Tänak mellett azt, hogy felveheti a versenyt Rovanperä-val a következő versenyeken. Viszont azt, hogy 11 kilométeren keresztül a megengedett sebesség duplájával haladjon valaki etapon azt teljesen elfogadhatatlannak tartjuk (pláne lakott területen), ahogy a magyarázatát is, hogy muszáj volt sietnie, és amúgy sem volt nagy a forgalom. Egyértelműen hibás a szabály is, mert büntetés mértéke nem közelíti meg a kihágás súlyosságát, ellenkező esetben eszébe sem jutna senkinek ilyen tempóval közlekedni. És nagyon reméljük, hogy előbb változik a szabályozás és vagy a versenyzők hozzáállása, mint, hogy valami komoly dolog történik.

Az év elején még vb esélyesnek tekintett Evans és Breen felejthető versenyzést nyújtottak, a Fordnál talán abban bízhatnak, hogy Loeb portugáliai jelenléte egy picit összerázhatja Breent, míg Evans talán abban reménykedhet, hogy visszatalál az elmúlt 2-3 év formájához, mert az idei teljesítménye egyelőre nagyon messze van attól, amit például tavaly nyújtott.

Oliver Solberg és Adrien Fourmaux eddigi három versenyét úgy lehetne összegezni, hogy egyelőre nagy rájuk az a kabát. Talán jobb lett volna mindkettőjüknek, ha negyedik autóban, esetleg nem teljes szezont futva a pontszerzésre koncentrálhatnak, Fourmaux-nál a friss hírek szerint megfontolásra fog kerülni, hogy induljon-e Portugáliában. Solbergnél még talán nem tartunk itt, de előfordulhat ott is, hogy a tervezettnél többet fog Sordo az autóban ülni, ha ez így folytatódik.

És hogy milyen volt a horvát verseny?

Nézőbarát gyorsaságik, nézőbarát időterv, remek szervezés. A pályák nagyon változatosak, jó esélye van rá a horvát versenynek, hogy egy új klasszikussá váljon. Talán csak az utak katasztrofális aszfaltminősége nem vb-s színvonalú, de azon lehetne úgy javítani, hogy a pályák karaktere ne sérüljön emiatt.

És mennyi néző! Fél Magyarország és fél Csehország biztosan ott volt a szakaszok mellett, meg persze helyiek, lengyelek, osztrákok, németek… Már a Montén is az volt az érzésünk, hogy mindenki eljött, ez az érzés itt talán még erősebb volt.

Ha jövőre is lesz horvát vb futam mi biztosan ott leszünk, és reméljük, hogy akkor magyar versenyzőkből is sokkal többet láthatunk, mint tavaly vagy idén!

További híreink a rally világából