Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Még csak most az alig több mint egy hete lezajlott Monte Carlo Rally-n mutatkoztak be az új hibrid rally1-es versenyautók, az FIA és a WRC promótere máris nekilátott a következő generációs autók tervezésének.

Nem titok, hogy az aktuális autók csak egy átmenetet képeznek, a szokásos homologizációs ciklust rövidebbre vették, és már három év után, 2025-ben az új generációt küldenek harcba. (Az 1,6-os WRC-k 6 évig, a legutóbbi, nagyszárnyas WRC-k 5 évig versenyezhettek.)

Az autóipar hatalmas változás előtt áll, a rali világbajnokság létezése óta ez lesz talán a legnagyobb kihívása a sorozatnak. Az első lépés a sorozat fenntarthatósága érdekében az idei évben bevezetett újításokkal megtörtént, de már a szabályok megalkotásakor sejteni lehetett, hogy a karbonsemleges üzemanyag és az elektromos hajtással párosított belső égésű motorok használata nem lesz elég.

Míg sokan kritizálták az új autókat, sokan, többek között nagy gyártók motorsport részlegeinek vezetői kritizálták azt, mondván nem eléggé előremutatóak azok.

Ha eléggé ambiciózusok lettek volna a szabálytervek, akkor lehet, hogy például az Audi nem Dakar, akarom mondani Szaúd-Arábia felé vette volna irányt, hanem egy sokkal népszerűbb sorozat felé. És afelől ne legyen kétségünk, hogy ez nem pénzkérdés volt. A Dakaros kaland költségvetéséből bőven futotta volna pár szezonra a rali vb-n, még akár Ogier fizetésével együtt is.

A nemrég megválasztott FIA elnökség sport szakosztályi vezetője, a néhai Richard Burns navigátora Robert Reid is úgy véli, hogy a hibrid autók egy szükséges lépés volt, de szükség van a továbblépésre, előbb, mint utóbb. „Az egyik első dolog, amiről beszéltem a promóterrel, hogy már most neki kell állnunk kitalálni, hogy milyenek legyenek a következő autók. Gondoskodnunk kell arról, hogy további lépéseket teszünk ebbe az irányba, és ez az első egy jó irányba tett lépés.” – utalt Reid a frissen bevezetett hibrid formulára.

„Úgy gondolom, hogy egy pár évvel le vagyunk maradva attól, ahol lenni szerettünk volna, de még nem tartunk ott, hogy leégjen a házunk.”

Az idei világbajnokságon levő mindhárom gyártó komoly beruházásokat eszközöl a teljesen elektromos autók gyártásának irányába. A japán Toyota 30 elektromos modellt szeretne 2030-ig piacra dobni, míg a Hyundai már 2025-ben 12 tisztán elektromos hajtással szerelt modellel lenne piacon. Az amerikai központú Ford 2030-ig szeretné elérni, hogy eladott járműveik 50 százaléka üzemeljen árammal, és 11,4 milliárd dollárt költ egy új amerikai gyárra, melyben csak villamos hajtású autókat terveznek gyártani.

Ekkora volumenű beruházások mellett azt gondolhatnánk, hogy eldöntött kérdés, a következő generáció csak elektromos hajtású lehet, de Reid azt hangsúlyozza, hogy emellett további alternatívákat is meg kell vizsgálniuk, mielőtt a következő szabályokat lefektetik.

„Nézzük meg, hogy mit akarnak a gyártók. Az ipar nagy része, részben politikai nyomásra az elektromos hajtás felé megy. Viszont azt gondolom, hogy hatalmas lehetőség lenne az FIA-nak és általánosságban az autósportnak, ha egy halom más lehetőség próbapadja lehetne a WRC. Ott van a hidrogén gáz, a folyékony hidrogén, a hibrid, a villamos hajtás, a karbonsemleges üzemanyagok, teljesen szintetikus üzemanyagok – utóbbi még drága, de csökkenni fog az ára – szóval rengeteg különböző opciónk és megoldásunk lehet sok különböző problémára.”

Ugyanakkor szerintünk nem szabad a ralinak abba a hibába esnie, hogy arról szóljon a sorozat, hogy ki tudja elkölteni az aktuális autójára a legtöbb pénzt. Már csak emiatt sincs könnyű helyzetben az FIA, és sok idejük nincsen, hogy kitalálják az irányt és a szabályokat. Talán nem is bánjuk, hogy nem a mi feladatunk ez. Ti mit gondoltok, mi lenne a legjobb választás a következő homologizációs ciklusra?

További híreink a rally világából