Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Csütörtökön megkezdődik a rali világbajnokság ötvenedik szezonja, negyvenötödik alkalommal a Monte Carlo ralival, ezen kívül viszont nagyon sok az újdonság.

A rali világbajnokság 1973 óta íródó történelmének 50.-edik szezonja veszi kezdetét csütörtökön a reggel fél 10-kor kezdődő shake downnal, majd még aznap este 2 éjszakai gyorsaságival, köztük a legendás Col de Turinivel.

A vb öt kivétellel minden alkalommal a monacoi versennyel startolt, csak 1974-ben nem, akkor az olajválság miatt maradt el, 1996-ban csak a kétkerékhajtású autók értékelésébe számított bele, illetve 2009-ben, 2010-ben és 2011-ben a már nem létező IRC részeként került megrendezésre.

Az idei évben a verseny Monacoból indul, és a költözködés is elmarad – a szervizpark végig a hercegségben marad. Ennek megfelelően a verseny Franciaország legdélebbi részén kerül megrendezésre és emiatt a télies, havas-jeges időjárásra is kevesebb esély van, mint például a Gap körüli hegyi utakon.

A verseny csütörtök este veszi kezdetét 2 éjszakai szakasszal – ezek közül a második, a La Bollène-Vésubie – Moulinet keresztül megy a Col de Turunin (rajt este fél 10).

A másnapi 6, és a szombati 5 gyorsasági napközbeni szerviz nélkül komoly megpróbáltatás lesz az új autóknak, mindegyik csapat kritizálta ezért a döntésért a verseny szervezőit, akik azonban nem változtattak a kritika ellenére sem az eredeti terven. A verseny teljes távja így is több, mint 1500 kilométer lesz, nem egészen 300 km gyorsasági mellett, így talán érthető, hogy nem akartak még két monacói kirándulást beiktatni.

Vasárnap 4 szakasz vár a megmaradt mezőnyre, szokás szerint délben a power stage-dzsel zárul a verseny.

Apropó mezőny: az összesen 75 kiadó rajthely hiánytalanul elkelt a versenyre, a rally1-es korszak 11 autóval fog bemutatkozni. (4-4 Ford és Toyota, illetve 3 Hyundai szerepel a nevezők között). Szokás szerint a rally2 kategória a legnépesebb, 5 márka 29 nevezőjével. Meglepő népszerűségnek örvend az RGT kategória 5 Alpine A110-zel és 3 Abarth 124-gyel.

Új autók – új esélyesek

A B csoport megszűnése óta nem történt az autók terén ilyen nagy változás. Újra csővázas felépítmények lesznek az 1987 óta használt „széria” karosszériák helyett és a rali vb történetében először egy elektromos egység is részét képezi az autóknak. Motorikusan nem történt tavaly óta változás – a költségek kordában tartása miatt. Ugyanezen okból a 6 sebességes váltót egy szintén szekvenciális, de nem a kormányról működtetett 5 sebességes egység váltja le, míg a középső differenciálmű is kikerült az autókból, ahogyan az 2011 és 2106 használt első generációs 1,6-os WRC-kben sem volt jelen a középső difi.

A fanyalgók által legvitatottabb újdonság a hibrid egység, mely egy körülbelül 100 kilogrammos fekete doboz, melyet egy komplett kit formájában a Compact Dynamics szállít a csapatoknak. Az egység két fő része egy 3,9kWh akkumulátor és egy 100kW teljesítményű villanymotor. A villanymotor teljesítényét háromféleképpen hívhatják le a versenyzők:
- a rajtnál 10 másodpercig a teljes teljesítmény rendelkezésre áll, ez alig három másodperc feletti százra gyorsulást tesz lehetővé;
- a gázpedállállásnak megfelelően 2-4 másodpercig hívhat le többletteljesítményt a motorelektronika (természetesen a töltöttség függvényében);
- illetve teljesen elektromos üzemben is képes menni az autó körülbelül 10-20km-t.

Az akkumulátor töltésére is 3 mód van:
- a gyorsaságin fékezéssel lehet visszatölteni, maximum 30kW teljesítménnyel;
- az etapokon a villanymotor generátorüzemével,
- illetve a szervizparkban „konnektorról” 20 perc alatt lehet 20-ról 80 százalékra tölteni.

Minden versenyzőpárosnak két hibrid egység áll rendelkezésére, meghibásodás esetén cserélhető ez az egység, ami úgy lett kialakítva, hogy a hibrid rendszer teljes leállása esetén is tovább tud üzemelni az autó.

Angolul tudóknak egy könnyen megérthető videós magyarázat a hibrid hajtás működéséről:



A hibrid hajtás mellett a teljesen karbonsemleges üzemanyag is újdonság a 2022-es évben, de ezen kívül az FIA és a promóter azt is szeretné elérni, ha a szervizparkokban a dízel aggregátorok helyett minél inkább megújuló forrásból származó áramot tudnának használni a csapatok.

Szombaton Salzburgban a Red Bull Hangar-7 nevű hangárjában bemutatták az autókat és dizájnjaikat, de az esélyek megtippeléséhez még így sem kerültünk közelebb. A legutóbbi két szabályváltoztatás során 2011-ben és 2017-ben is Fordos versenyzőpáros nyerte a vb nyitányt, ami viszont a Ford csapat ellen szól, hogy Loeb, ha még nem is rozsdásodott be, régen volt, hogy sokat ment rali vb-n, a csapat másik 3 versenyzője pedig összesen nulla vb győzelmet szerzett ezidáig. Breen ettől függetlenül simán vb esélyes lehet idén, ha tényleg olyan jól lett összerakva a Puma, mint az sejteni lehet. A Breen vb esélyeiben kételkedők pedig nézzék meg, hogy egy bizonyos Marcus Grönholm a 2000-es szezon elött hány versenyt nyert a vb-n. [Pont annyit, mint Breen eddig. Egyet se. Egyébként Grönhholm abban az évben volt 32, Breen idén 32. Bár a Montén ettől függetlenül akkor kiesett nem csak Grönholm, hanem az összes Peugeot is.]

Természetesen a verseny legnagyobb esélyese Mr.Ogier, aki eddig mindennel meg tudta nyerni ezt a versenyt, amivel elindult, viszont Breenen és Loeben kívül biztosan lesz ehhez egy két szava a tavalyi második Evansnek, a tavaly előtti győztes Neuville-nek, vagy a már háromszor dobogós Tänaknak.

[Nem tudom, ki hogy van ezzel, de én már nagyon várom a csütörtököt!]

További híreink a rally világából