Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

A háromszoros abszolút magyar rallybajnok, Benik Balázs ismét versenyautóba ül. 2015 után újra rajthoz áll a Veszprém Rallyn, ahol ezúttal az EUROSOL Racing Team Skoda Fabia R5-ösét fogja terelgetni.

Szeretném azzal kezdeni az interjút, hogy van egy sajnálatos hírünk. A csapatunk vezetője, Bíró Zoli kedden reggel életét vesztette. Mindenféleképp meg szeretném említeni, hogy itt az örömben van egy kis üröm, és értelemszerű, hogy ezt a versenyt szeretnénk az ő tiszteletére is abszolválni. Érezzük a hiányát, nagyon fontos tagja volt a csapatunknak, és a versenyzésen kívül 10 éven át kollegák is voltunk. Őszinte részvétemet kívánom a családnak! –kezdte Balázs a beszélgetést.

A Szombathely Rally után két alkalommal is kipróbáltad a Skoda Fabia R5-öt. Mi volt ezeknek a teszteknek az apropója?

Volt egy szabad hétvégém, és Kiss Ferenc indulása hallatán Rácz Bencével megbeszéltük, hogy kimegyünk megnézni a szombathelyi versenyt. Kiss Ferinek nagyon sokat köszönhetek, mivel rengeteget segített nekem, amikor még kezdő WRC-s voltam. Nagyon sok tanácsot kaptam tőle, amit szeretnék ezúttal is megköszönni neki.
A pálya szélén sétáltunk, amikor megállított minket Puskádi Jani és Gódor Barna. Feldobták nekünk a labdát, hogy két nap múlva lesz egy teszt Veszprémben, és hogy lenne-e kedvünk kipróbálni a Skodát. Elmentünk, beültünk az autóba, és ugyanúgy fellángolt bennem a tűz, mint amikor még aktív autóversenyző voltam. Természetesen Bence is nagyon szeretett volna beülni a kocsiba, és így kezdtünk el komolyabban foglalkozni a témával. Most már biztosan mondhatom, hogy indulunk a 24. Veszprém Rallyn.

170623 benik n2

Nemrég Csömörön is tesztelted a Fabiát. Sikerült összebarátkozni vele?  

Igen, a múlt héten csináltunk egy tesztet Csömörön, ahol a szponzoraim és a partnereim is átélhették, milyen a Skoda Fabia R5 anyósülésében ülni. Ennek a tesztnek a keretein belül volt alkalmam kicsit jobban összebarátkozni az autóval. Itt a beállításokkal még nem foglalkoztunk, mivel a pálya jellege nem volt olyan, mint amilyen majd Veszprémben lesz.

Hány kilométert tudtál menni ezen a teszten?

Nagyjából 50 kilométert sikerült megtenni a Fabiával. Ez így is volt betervezve, mivel a legutóbbi versenyzésem óta eltelt 2 év. Kellett egy kis idő, hogy visszarázkódjak, főleg hogy az elmúlt 8 esztendőben összesen négy alkalommal ültem versenyautóban.

170623 benik n3

Említetted, hogy a Szombathely Rallyn szurkolóként voltál jelen. Mi a véleményed az idei mezőnyről?

Nagyon erős az idei mezőny. Jó volt találkozni a régi pilótákkal, de fantasztikus volt látni azt is, ahogy a fiatal versenyzők közlekedtek. Nem szeretnék senkit kiemelni, de volt jó pár fiatal titán, akiktől kirázott a hideg, amikor elmentek előttünk. A pálya széléről nagyon gyorsnak és vakmerőnek tűntek, ráadásul nagyon látványosan is versenyeztek.
Annak különösen örülök, hogy majd Kiss Ferivel is együtt versenyezhetek. Erre még nem igazán volt példa, hogy egy kategóriában szerepeljünk. Talán egy-két futamon indultunk együtt, de akkor nem igazán voltak egyelőek a feltételek.

170623 benik n4

Az itinert ezúttal Rácz Bence fogja olvasni neked. Bencével legutóbb 2004-ben versenyeztél, szerinted mennyire lesz nehéz felvenni a ritmust így 13 év elteltével?   

Nagyon! :) 
Fontos megemlítenem, hogy nagyon várjuk vissza azokat a nézőket a pálya szélére, akik annak idején szurkoltak nekünk. Üzenem a nézőknek, hogy nagyon erős ez a mezőny, és abszolút úgy érzem, hogy visszajöttek azok a feelingek, amik annak idején voltak.

170623 benik n5

Hogy tetszett a Skoda? Tapasztaltál lényegi különbséget a Fiestához képest?

Két év elteltével nem igazán éreztem differenciált a két autó között. Nem mondanám, hogy az egyik halkabb vagy hangosabb, vagy hogy jobban fordul az egyik, mint a másik. Összességében úgy vélem, hogy két nagyon egyforma autóról beszélünk, csak más embléma van rajtuk. Technikailag abszolút közel állnak egymáshoz.
Ezek ízig-vérig versenyautók; nagyon erősek, és nagyon agresszívak. Volt alkalmam kipróbálni két típust is, és azt kell mondanom, hogy ezek a kocsik nagyon közel vannak a top-autókhoz. Úgy gondolom, hogy ezek az R5-ösek megütik a régi WRC-k szintjét, úgyhogy nagyon izgalmasak és látványosak. Itt nincs mellébeszélés; ha valaki gyors, az tud!

Versenyzői pályafutásod során versenyeztél Lada Samarával, Suzuki Swifttel, Skoda Feliciával, Toyota Celica GT 4-gyel, Toyota Corolla WRC-vel, Ford Focus RS WRC-vel, Ford Focus WRC ’03-mal, Mitsubishi Lancer Evo IX-cel és Ford Fiesta R5-tel. Ha néhány szóban kellene jellemezned ezeket a kocsikat, mit mondanál róluk?  

Lada Samara: nagyon jó indulatú, kezdő autó volt.
Suzuki Swift: egy nagyon-nagyon lendületautó.
Skoda Felicia: lendületautó, aminek már hangja is volt.
Toyota Celica GT 4: ízig-vérig versenyautó.
Toyota Corolla WRC: egy kicsit finomabb ízig-vérig versenyautó. A Celicához képest kicsit jobb indulatú kocsi.
Ford Focus RS WRC ’01 – ’02: murván tudott igazán jeleskedni, aszfalton nem nagyon voltak erősségei.
Ford Focus RS WRC ’03: ő a valóra vált álom. Murván és aszfalton is imádtam vele versenyezni.
Mitsubishi Lancer Evo IX: ő egy szerényebb versenyautó, de ettől függetlenül nagyon megbízható volt.
Ford Fiesta R5: egy igazi kezes bárány volt.  
A Skodára pedig majd térjünk vissza a futam után.

170623 benik n6

A Veszprém Rallyn eddig négy alkalommal végeztél a második helyen, egyszer pedig felállhattál a dobogó legmagasabb fokára. Idén milyen célokkal vágsz neki a futamnak?

Azt hittem már többször nyertem Veszprémben, de ezek szerint nem :)
Felemásak voltak ezek a versenyek számunkra. A siker mellett sok defektünk, megállásunk és borulásunk is volt… sok élménnyel gazdagodtunk az évek alatt a veszprémi szakaszokon. Nem azért kedvelem ezt a futamot, mert itt annyit nyertünk, hanem azért mert itt mindig nagyon technikás pályák várnak ránk, főleg a lőtereken. Ez tényleg egy „kis Acropolis”. Nem véletlen, hogy gyakran jönnek ide külföldi pilóták is tesztelni. Nagyon kedvelem ezeket a gyorsaságikat. A Veszprém Rally mellett a murvás Székesfehérvár Rally tartozott még a kedvenceim közé.
A realitást követve, nagyjából tudom, hogy jelenleg hol van a mezőnyben a helyem, de azt kell mondanom, hogy legalább annyira várom ezt a futamot, mint aktív versenyzői pályafutásom alatt az első gyorsasági szakaszokat. Nem volt ilyen érzés bennem már legalább 10 éve. A lehető legtöbbet megpróbálom majd kihozni ebből a helyzetből. Ez a célom, a többi meg majd adja magát.
Fontos megemlítenem, hogy nagyon motivál az is, hogy a pálya szélén ott lesz a családom is. A 8 éves kisfiam mellett a 3 esztendős kislányom is szurkolni fog nekem, ami hatalmas lendületet ad majd. Remélem nem fognak csalódni bennem. - Bár a kisfiamtól legutóbb megkérdeztem: „Benett, tetszett a veszprémi futam?”, erre kijelentette: „Háááát, nem nyertél…” :)  

Köszönjük szépen, és a lehető legjobbakat kívánjuk a Veszprém Rallyra!

Legfrissebb cikkek