Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

Kohári Zoltánnal, nem csak a dragról és a driftről beszélgettünk…

Mielőtt belemennénk az idei évbe, foglald össze, hogyan értékelnéd a tavalyi évet, szakág vezetőként, rendezőként és versenyzőként is.

- Mindhárom esetben csak az jut eszembe a tavalyi évről, hogy soha rosszabbat. Szakág vezetőként nagyon örültem annak, hogy akár a szakági költségvetés bevételi oldala teljesen fedezte a szakági kiadásokat, mindenféle központi segítség nélkül. Továbbá örülök annak is, hogy a szabályrendszert az elmúlt öt évben nem kellett változtatni, csak minimális pontosításokat raktunk bele, ami egy nagyfokú stabilitást eredményez a versenyzők részére, és örülök annak is, hogy az elmúlt öt évben ugyan azon emberekkel dolgozok a szakági tanácsban, akiknek a munkájuk nélkül nem lennének ilyen jó eredmények. Nem utolsó sorban pedig, hogy 2013-ban a Poco Loco, mint névadó szponzor megjelent a drag versenyeken. A 2013-as év egyik fontos eseménye a drift megállapodás is, ami az eddig szétszakadt drift társadalmat összehozza az MNASZ Országos Bajnokság égisze alá. Rendezőként is csak jókat mondhatok, nagyon sok néző, nagyon sok versenyző látogatott ki a versenyeinkre, ahol is a tavalyi évet egy jó évnek nevezhetjük. Versenyzőként pedig életem eddigi legnagyobb eredményét értem el a Hockenheimi Európa Bajnokságon Competition Eleminator kategóriában harmadik lettem.


Hogy érzed, mennyire volt mostohagyerek a tavalyi évben a drifter.hu a másik két szervező mellett?

- Mostohagyerek? Nem volt szerintem nálunk semmiképpen, hiszen azért kezdünk bele, mert ez is egy igen érdekes ága az autósportnak és mi szeretjük az extrém dolgokat, akár egyenesen, akár csúsztatva kell tenni azt. Mindenképpen nehéz volt, mert a másik két sorozattal már túlkínálat jelentkezett a drift versenyek tekintetében, de megígértük és megcsináltuk a versenyeket viszonylag magas szakmai színvonalon.

Mi hozta meg a drifting.hu-val való egyesülést 2014-től?

- Három éve folytak a tárgyalások Béres Szabolccsal és végre elmondhatom, hogy 2014-ben egymást segítve közösen hozunk létre egy olyan Professzionális Drift Bajnokságot, amit a térségben semmilyen más szervező nem tud létrehozni. Kizárólag épített pályákon biztonságos körülmények között és magas szakmai színvonalon történik mindez az MNASZ Országos Bajnokság keretein belül.

Mit gondolsz, így hogy két bajnokság lesz csak, több indulóra lehet majd számítani?

- Igen, hiszen most azok az emberek is fognak egymással versenyezni, akik eddig csak itt vagy csak ott indultak és mindkét helyen vannak szép számmal profi sofőrök és jó versenyzők.

140220 drag 2014 n

Egy kicsit a dragról. Ha jól tudom ez lesz a kilencedik év, amikor elindul itthon bajnokság. Milyen újdonságokkal készültök?

- Igen, az MNASZ égisze alatt ez valóban a kilencedik évad lesz, de azért Magyarországon ennél jóval előbb elindult a Drag sport. Újdonságok és meglepetések mindig vannak, de egyelőre ezekről még nem szeretnék bővebb felvilágosítást adni, de azért ízelítőként pár dolgot még is elárulok. Összetett pénzdíjak lesznek, Kiskunlacházán versenyenként 2500 eurót osztunk ki a győztesek között, így az idei évben is elmondhatjuk, hogy a versenynek megvan a névadó szponzora. Szeretnénk meglepni a nézőket és a versenyzőket egy Budapest utcáin rendezett versennyel. Ízelítőnek talán ennyi, a többit majd később.

Tudomásom szerint az idei évben a drag és drift alapszabályai jelentek meg először. Ezt már fel lehet fogni egy kisebb sikernek más szakágakhoz képest?

- Részben jól tudod, de ezeken kívül a Rallycross kiírás is megjelent. Ennek nagyon egyszerű okai vannak, részben ezek a szakágak minden hivatalos határidőt betartottak, részben pedig a nem megjelent kiírások közül a Gyorsasági kiírás, mert még a régi Elnökség nem írta alá azt a szerződést, aminek a kihatásai lehetnek az alapkiírásra. A többi szakágról nem tudok nyilatkozni. Azt tudom, hogy nálunk a Dragban és a Driftben minden rendben van és a 2013-ban közel 240 licences versenyző idén is várja a versenyeket.

140220 hring n

A 2014-es naptárban a Hungaroringi verseny mellett már nem szerepel ott a KOE. Miért?

- Ennek egyetlen oka van a KOE csak két napra tud jönni és mi sajnos csak egy napot kaptunk a Hungaroringtől, ezért nem lesz idén KOE futam a ringen, de lesz Magyar OB Dragban és Driftben, illetve Szlalomban CEZ és OB is lesz ezen a napon.

Mivel az interjú egy rally-s honlapon jelenik meg, beszéljünk kicsit a rallyról is. Te hogyan látod a rally jelenlegi helyzetét itthon?

- Nem egyszerű a kérdés se, nem, hogy a válasz. Mindenképpen az a véleményem, hogy a jelenlegi helyzet nem túl rózsás. Voltak az elmúlt jó pár évben elhibázott döntések, itt gondolok a WRC kérdésre, a Rally-Túrára és még nagyon sokat említhetnék. Egy biztos, hogy jelenleg hazánkban a rally válságban van. Általában a hat - hét évvel ezelőttihez képest kevés a versenyző és kevesebb a néző is és ezzel párhuzamosan kevesebb a szponzor is. Véleményem szerint itt is meg kellene, találni azokat a megoldásokat hogyan lehetne minél több versenyzőt bevonzani és meg is tartani, akire több néző és ezzel egyben több szponzor is kíváncsi lenne. A legnagyobb problémák közül jelenleg a Rally-Túra jelenti, az elmúlt időszak vezetőinek nem szabadott volna olyan döntéseket hozni, hogy ez a helyzet kialakuljon. A Rally-Túra pedig jelenlegi útiránya, nem biztos, hogy jó felé viszi el a versenyzést. Más szemlélet kellene akár rendezés akár a versenyzők felé. A rally nagyon népszerű és mindenki által ismert versenyzési forma, ami részben meghatározza az egész autósportról alkotott véleményt az átlagemberek szemében, éppen ezért kellene rendet rakni és reformokat hozni.

140220 honda n

Mielőtt áttérnénk a versenyzésedre, beszéljünk a méltán sikeres Honda találkozóidról, ami Európában benne van a három legnagyobb Honda találkozók között. Mekkora dicsőségnek érzed ezt, es mekkora munka áll mögötte?

- Ez nem az én Honda Találkozóim, hanem az egész Magyar társadalom, sőt Európa Honda találkozója! Nagyon örülök, hogy nyolc éve megrendezésre kerül Kiskunlacházán az Évadnyitó Nemzetközi Honda Találkozó. Nagyon sok Hondát szerető ember gyűlik itt össze és egyedülálló módon nem ritka az, hogy több mint 1000 Honda jelzéssel ellátott jármű és 2500 - 3000 ember ünnepli ezt az alkalmat, ami idén április 12-13 kerül megrendezésre. Mint minden rendezvényünk mögött, ez mögött is csapatmunka áll, 40 - 60 ember összehangolt munkája folytán vált ez hagyománnyá és Hondás szentélyé Kiskunlacházán.

Te ugyebár versenyzel is. Sokan azt mondják a 402 méter nem verseny. Egy kicsit beavatnál minket a részletekbe, miért gondolják az emberek rosszul?

 

- Minden csak viszonyítás kérdése, a Drag sportban más vezetési tudásra van szükség, mint például a rallyban vagy a tereprallyban, de mindenképpen szükséges a tudás itt is. Én magam részéről ugyan úgy tudnék menni egy rally autóval, mint egy első osztályú rallyversenyző csak kapnék fél órát a végén, hiszen annak a tudásnak nem vagyok kellően a birtokában. Ez visszafelé is igaz bármely autósportban jól szereplő ember beülne a Dragacsba (saját autóm) és 402 méteren kapna tőlem ugyan azzal az autóval 4-5 másodpercet. Pedig ebben az esetben is ugyan azzal az autóval versenyzünk, csak ő ehhez a sporthoz nem ért annyira, mint én. Valóban itt kevesebbet kell forgatni a kormányt, ami csak részben igaz, mert meg kell próbálni menni egy hátsókerekes autóval, ami a hátsó keréken több mint 2200 lóerővel és 2400 Nm nyomatékkal rendelkezik. Az autó 0-100 km/h egy másodperc alatt gyorsul és kb. hat másodperc alatt eléri 0-300 km/h tempót.

 Több mint 2000 lóerős autóval versenyzel itthon és Európában. Nehéz egy ilyen autót meglovagolni?

- Itthon sokkal nehezebb, mint az úgynevezett nagy Európai pályákon, mert itthon habár kezeljük a pályákat, de belátható időn belül nem tudjuk megteremteni a kinti csak dragra épített pályák tapadását. Egy példa a tavalyi Németországi versenyen a pályakezelésre költöttek egy versenyre 300000-et, de nem forintba, hanem euróba. Visszatérve az autóra, senkinek se ajánlom, hogy beüljön egyből egy ilyen autóba, mert itt is végig kell menni a szamárlétrán és a gyenge autókkal kezdve egyre feljebb lehet lépni, míg az ember viszonylag biztonságosan tud majd kezelni egy több ezer lóerős autót is.

140220 dragacs n

Milyen tervekkel vágsz neki a 2014-es szezonnak?

- Nagyokkal és még nagyobbakkal, természetesen! Szeretnénk 2014-ben nem csak Németországban, hanem Angliában illetve másik két kisebb nemzetközi versenyen minden esetbe dobogósnak lenni és elérni az idei évre kitűzött eredményeket, amik 6.5 másodperc és közel a 400 km/h sebességnél vannak.

Tavaly részt vettél a Dragaccsal a Nitro Olimpián. Kaphatnánk erről egy rövidebb élménybeszámolót?

- Technikai gépátvétellel kezdődött ahol volt egy kis sor, kb. két óra tologatás után odaértünk a konkrét átvételhez ahol is elkezdte vizsgálgatni az autót. Majd következett a ccm és a súly a súlynál bediktáltuk az általunk még nem teljesen készen mért adatot, ami 1205 kiló volt, az ember elment és nem kis számolás után visszajött, hogy sajnos nem férünk bele a Competition Eleminator kategóriába, hát ez nem kicsit tört le. Az autót kitoltuk és mi visszamentünk a Robival valamit intézni, az ember azt mondta, hogy nagyon sajnálja, de nem tudja átvenni az autót, menjünk vissza a adminisztratívra és soroltassuk át az autót egy index idős kategóriába. Visszamentünk és megpróbáltuk nekik megmagyarázni, hogy ez nem oda való, előkerült az FIA szabályzat és minden más ahol is végül sikerült megmagyarázni, hogy ha egy Pro Mod autó lehet 1202 kilogramm, akkor ez is had lehessen 1205.  Újra visszamentünk, hogy az a valaki azt mondta, hogy így meg úgy van, mondta az ember, hogy ok, de ha egyszer elkezdi átvenni valamilyen kategóriába és nem felel meg akkor mehetünk haza.

140220 dragacs n 2

Kockáztatunk és mondtuk az embernek, hogy mérjük meg az autót, mert sok mindent raktunk bele egy évvel ez előtt óta. Megmértük és nem kicsi szerencsének köszönhetően az autó félig megtankolva 1320 kilót nyomott velem együtt. Az ember ismételten elment számolgatni és visszajövet közölte, hogy így megfelel, de az autó nem lehet kevesebb a táv végén, mint 1288 kilogramm, mert akkor bukjuk az egészet. Mindezek után közölte, hogy rendben, de még van egy kis probléma, mert az autó csövezésén nincs hiteles matrica és ezt be kell vizsgáltatni egy emberel, hiszen így nem mehet az autó. Az ember majd jön ma délután négy órakor és jól megvizsgálja az autót. Addig nem ad rajtszámot se, majd holnap reggel. Nem voltunk nyugodtak, de reménykedtünk, hogy ha aznap potom öt – hat óra alatt sikerült átvinnünk a gépátvételen akkor ez a csöves ember se fog akadály lenni, később kiderült, hogy az volt.  

Az ember nem jött négy – öt, de még hat órakor se. Persze kerestük és mikor megtaláltuk azt mondta majd holnap reggel korán. Reggel felébredve vártuk az embert, de közben elmentünk rajtszámért, amit megkaptunk, de ember sehol és mindjárt itt az első futam. Nem jött az ember mi viszont mentünk a rajthoz, hiszen rajtszámunk volt, a rajtban várakozni kellett kb. 40 percet, mert valami csúszás volt, ezt úgy kell elképzelni, hogy ülök az autóban minden tűzálló alsóruházatban még a zoknim is az plusz a tűzálló felsőruházat, maszk és a kis gázálarcos sisakom, nem volt meleg áááá. 

A célkitűzéseink azok voltak, hogy minden futamban javítsunk, menjünk gyorsabban, mint 200 mérföld, legyen stabil és megbízható az autó és érjük el a hatodik időt. Következett az első rajt közepes gumimelegítés után egy nagyon lightos futamban mentem 7.6 @ 302-vel. Visszamenve kielemeztünk a futamot, logokkal és videóval (5 kamerával vettünk minden futamot), és ennek alapján építettük fel a következő futamot. Amikor már visszafelé jöttünk az első futamból tudtuk, hogy a középső időmérőt kihagyjuk, mert kevés volt az idő és nem akartunk kapkodni. A délutáni futamra felkészülve ismét a rajtban voltunk ahol is egy egész jó gumimelegítés és rajt után 250 méternél elszakadt a kompresszor szíj az eredmény 7.2 @ 254 lett. Bíztató és egyben bosszantó is volt, mert szerintem az egyik legjobb futamunk lehetett volna, viszont a 200 méteres idő és sebesség meggyőző volt 4.6 @ 254. Az új szíjvédőnek köszönhetően nem okozott kárt a szíj elszakadása, tehát csak arra kellett rájönnünk, hogy mi a baj, amiért elszakad a szíj, rájöttünk. Volt azonban még egy problémánk, hiszen hoztunk tartalék szíjat, de csak egyet 70.000 forint egy ilyen szíj, megpróbáltam körbemenni, hogy esetleg valaki megye-e ilyen szíjjal. Találtam egy Top Methanol Funny Car csapatot ahol pont ezzel a fajta szíjjal mennek, kis beszélgetés és magyarázkodás után mondtam nekik, hogy van kicsi problémám, mert elszakadt a szíjam és kéne másik, az ember bement a kamionba és 10 másodperc múlva kijött egy szíjjal, ami nekünk kellett. Kérdezem, hogy mivel tartozunk, erre az ember azt mondja, hogy hozzak pár doboz sört és le vagyunk rendezve. Ilyen olcsón még nem vettem szíjat, itt mondanám el azt, hogy ezen a helyen bárkihez fordultunk, nagy vagy még nagyobb csapatokat is ide sorolva, mindenki kedves és segítőkész volt. Nem voltak titkok nem voltak rosszakarók csak versenyzők szerelők és csapattagok, akik bármikor segítettek akár az ellenfél csapatának is, hogy jobbat tudjon menni, vagy akár menni tudjon, érdemes lenne ezt a szemléletet itt Magyarországon is felvenni. A második futam után elkezdtük keresni a csöves embert és meg találtuk, majd odajött és minden csövet, hegesztést átnézett és megmért, közölte, hogy az autó 7.5 másodperc felett simán megkapja a hitelesítést, de nem tudja, hogy ez a cső króm molibdén vagy acél és csak akkor kapja meg a gyorsabbat, ha nem acél. Magyaráztuk neki, hogy ez nem acél fel is hívtuk a gyártót, de előrébb nem jutottunk, azt mondta az ember, hogy alszik még rá egyet, nem tudom mit várt, hogy megálmodja, avagy nem, de itt az van, amit ő mond, ha azt mondja, hogy ez acél akkor nincs reklamáció tovább. Este megbeszéltük a csapattal, mit és hogyan tegyünk holnap kiosztottuk a feladatokat, ki mikor mit fog csinálni az utolsó időmérő futamon, hiszen vasárnap verseny lesz és az egyetlen szombati időmérőn kell ezt begyakorolni. Másnap reggel felkelés, fürdés kaja és beszélgetések, illetve az embert Robi segítségével sikerült meggyőzni, hogy szépet álmodott és megkapta az autó azt a cetlit, ami 7.5 másodpercnél gyorsabb autókon van, mehetünk akár 5 másodpercet is ezzel az autóval. Ismét a rajtban, volt egy meglepő mozzanat ebben a futamban eddig spot man lámpára indultunk, ami azt jelenti, hogy a három sárga egymás után jön le. Na, itt nem ez történt, mert az előző kategória beállítását hagyták benne és pro fa jött, ami Kiskunlacházán van jelenleg. Ez meglepett engem is, és az ellenfelemet is, mert neki a 60 láb nekem pedig a futam nem lett olyan jó, mint amit szerettünk volna. Amúgy normál futam volt kicsit gyorsabban, mint az eddigiek 7.1 @ 327 sebességgel, súlymérés a végén és vissza a depóba, elemzések videók stb. Ezután kimentünk nézni egy kis versenyt és tanulni a nagyoktól.

140220 dragacs n 3

Vasárnap korán kelés mert 9.20 kor az első futam a kategória leggyorsabb autója ellen egy 2400+ lóerős csőrös methanolos Drag ellen, mit nekem egy ilyen ide a világot, persze ha minden rendben van az autón, akkor esélyem sincs, hiszen 0.6 másodperccel gyorsabb, mint az én legjobb időm és még előbb is indítják 0,2 másodperccel az index ideje miatt, de minden lehet.

Csináltam egy olyan gumimelegítést, hogy erre én is büszke voltam, annyira, hogy amikor megálltam nem láttam az előttem húsz centire lévő hátrameneti kapcsolót és úgy tapogattam, szerencsére Pisti kinyitotta az ajtót és már harminc centit sikerült befokuszálnom. Visszamentünk a rajtba és felálltunk amikor stage lámpa is világított felraktam 4000 rpm re az autót és vártam a lámpákat erre az ember az első sárgánál elengedi és beugrik, nem értettem és meg is zavart kicsit, hiszen láttam a piros lámpáját elnyomtam majd visszavettem és megint elnyomtam 7.3 @ 327 lett.

Győztünk bent vagyunk a négyben! A táv végén észrevettem, hogy az olaj feljött a szélvédőre, megállás mérlegelés vissza depóba és öröm. Srác, aki ellen mentem visszajött, ott volt a depója mellettünk és az első dolga az volt, hogy gratulált.

140220 dragacs team

A Dragacs Team tagjai meg elhárították a hibát 35 perc alatt, ami abból ált, hogy kompresszor le és a kompresszor mögött lévő olajpumpa le dugózásnál egy menetes gyűrű letekeredett és ott nyomta az olajat.

Készültünk a következő futamra, ellenfelünk egy teljes mértékben újonnan épített Pro Stock Car volt a maga 11.600 ccm vel. Az embernek 6 tizeddel magasabb volt az index ideje és azt 4 tizeddel meg is tudta javítani, tehát 6 tizeddel hamarabb kap zöldet, mint én és az indexétől még négy tizeddel is gyorsabb, azaz pont egy másodperccel hamarabb ér be. Nem baj megpróbáljuk lerajtolni, úgy látszik félhettek tőlünk, mert az ember is sietett a rajttal, hiszen 0.018 ezredes rajtot vett, ami ha 18 ezreddel rövidebb, akkor piros lámpát kap, én a szokásos 0.1 tizedes rajtomat hoztam és nyomtam neki jobban, mint eddig főleg az elejét. A rajtnál elfért volna még egy kis gáz és sokkal agresszívebben is nyomhattam volna, de így sikerült a célban kb 20 méterrel hamarabb ért be, mint én. Nekünk 7.02 @ 337.15 sikerült, de ezzel én is megjavítottam az index időmet, ami 7.13 volt a másik párosban pedig a vesztes rosszabbat tudott menni, mint az index ideje, így mi lettünk a 3. helyezet.

Mindezek után tényleg örömködtünk egy kicsit, hiszen szinte minden kitűzött célt elértünk és még dobogósok is lettünk.

Köszönöm, és sok sikert az idei évhez!


Legfrissebb cikkek