Rallyheart.hu a Facebookon! Rallyheart.hu a Twitteren! Rallyheart.hu az Instagram-on! Rallyheart.hu a Youtube-on! google plus icon Rallyheart.hu kapcsolat!rss icon

Pin It

A háromszoros abszolút magyar rallybajnok, Benik Balázs, hét év után ült ismét versenyautóba. Balázsnak, akivel a verseny után beszélgettünk, a múlt hétvégén megrendezésre került 22. Veszprém Rallyn szurkolhattunk.

Kilencedik alkalommal álltál rajthoz a Veszprém Rallyn. Miben volt más most elstartolni az első gyorsaságin, mint 2001-ben?

- Majdnem ugyanaz az érzésem volt, mint 2001-ben. Nagyon izgultam az első gyorsasági előtt, aminek nem csak a hét év szünet volt az oka, hanem az is, hogy a teszten sajnos eléggé elbizonytalanított az autó.

150716 benikbalazs n2

A verseny előtt egy teszt keretein belül barátkoztál össze a Fiestával. Mennyire sikerült megszokni, illetve hogy sikerült beállítani az autót?

- Ez nem az a kocsi volt, mint amivel egy pár hete a hosszú teszten mentem, és most nem sikerültek úgy a beállítások, mint ahogy azt szerettem volna. Volt, amit kicseréltek a Fiestán és ezt a verziót már nem volt módunk letesztelni, így kíváncsian vártam, hogy le fog-e esni az autó az útról vagy sem.

150716 benikbalazs n3

Miben volt más az R5-össel végigmenni a veszprémi pályákon, mint anno a Focus WRC-vel?

- Az R5-ös végsebessége 175 kilométer per óra körül volt, míg a WRC-vel mentünk 205-210 körül is ezeken a pályákon. Ez az autó nagyon sok helyen leszabályozott. Volt, hogy folyamatos szabályzás alatt voltunk akár 8 másodpercen keresztül is. Ezek az adatok olvashatóak voltak a komputeren. Egy gyorsasági szakaszon így több 10 másodpercnyi leszabályozás gyűlt össze. Kértük a csapatot, hogy legyen módunk egy hosszabb áttételt beletenni az autóba, viszont ezt nem hozták magukkal, így a rövid áttétellel vágtunk neki a futamnak. Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy mindenhol hátrányban voltunk, viszont voltak olyan szakaszok, ahol a végsebesség nagyon dominált.

150716 benikbalazs n4

Szombaton a kézifék hibája hátráltatott benneteket, vasárnap pedig fékprobléma jelentkezett a Fiestán.

- A szombati második gyorsasági szakasz etapján elment a fékünk, majd ezt követően a pedálfék valamennyire működött. Itt nem volt szervizlehetőség, ezért így rajtoltunk el. A második körben 20 másodpercet javultunk, mindezt kézifék nélkül, ami az utolsó három kilométeren jól jött volna, ha működik. Nem akarok erre fogni semmit, de az mindenképp pozitív, hogy a fékhiba ellenére sikerült javulnunk.
Vasárnap a mérnök és a csapat azt mondta, hogy felmelegítem a féket és ezért esik be a pedál, de azt furcsálltam, hogy már volt ilyen, hogy felmelegedett a fék és beesett a pedál, de ez etapon, amikor visszahűlt, akkor képes volt visszajönni. Utólag kiderült, hogy ez egy bal hátsó féknyereg-törés volt, ami már a szombati napra is visszavezethető, ez okozta a folyamatos fékhibát. Nyilván az ember a fék hiányában nem olyan bátor, így nem is tudtam felszabadultan vezetni, ezért nagyon sokat görcsöltem a pályán.


Mit csináltatok, amikor észleltétek a fékproblémát?

- A fékhibát tudtuk volna orvosolni. Az utolsó gyorsasági szakasz előtt megálltunk a tankolózóna után, és szétszedtük Josyval az autót. Rengeteg ember körülvett minket, akik próbáltak tanácsot adni, hogy mit csináljunk. Josyval ketten a saját szerszámainkkal  nekiestünk a kocsinak. Levettük a fékcsövet, bedugóztuk, hogy a bal hátsó féket kikössük, és akkor megyünk három fékkel tovább. Ez azonban nem sikerült, mert mire odajutottunk, hogy lelégtelenítjük a kocsit addigra kiderült, hogy a fékolajat kipumpáltuk a rendszerből.  
A bal hátsó kerék belülről tiszta olajsár volt, ami hirtelen fel se tűnt senkinek, mert ez akár a szombati saras pályákról is odakerülhetett volna. Ez a probléma az első gyorsasági szakasztól jelen volt, azonban sajnos nem észleltük időben. Nekem se tűnt volna fel, még akkor sem ha szerelő lennék, azonban szokatlan volt, hogy a fékemmel nagyon sűrűn voltak problémák. Nekem ez azért volt furcsa, mert a csapat ezt nem találta furcsának.

150716 benikbalazs n5

A pálya szélén nagyon sok szurkoló volt, akik folyamatosan mérték az időtöket. Mit tapasztaltál, hogy fogadtak a nézők így 7 év kihagyás után?

- Rendkívül jól esett és nagyon boldog voltam, amikor láttam, hogy milyen sokan szurkolnak nekünk. Örömmel láttam, hogy a pálya szélén milyen sok ember van. Ez hihetetlenül jó érzéssel töltött el.

A többi versenyző mit szólt a visszatérésedhez?

- A nézők mellett a többi pilóta is nagyon pozitívan fogadott. Jó volt újra itt lenni.

150716 benikbalazs n6

Mennyire volt nehéz felvenni a verseny ritmusát?

- 7 év kihagyás sok volt így elsőre. Voltak olyan szakaszok, ahol gyorsabban is tudtunk volna menni, de a sok összetevő miatt nem tudtam ennél többet tenni. Összességében volt por, volt, hogy az előttünk indulót megközelítettük, ehhez jött a fékhiba és volt, hogy én sem voltam a helyzet magaslatán.

Navigátorod, Lukács Josy, 2009-ben ült utoljára versenyautóban.

- Josyval 2008-ban versenyeztünk együtt utoljára, rá egy évre két futam erejéig még navigált a Focusunkban. Vele hagytam abba 2008-ban a versenyzést, amikor meghoztam a döntést, hogy kihagyunk egy évet. Mentünk még közösen egy tereprally futamon, de ennyi volt a közös pályafutásunk. 7 év szünet után értelemszerű volt, hogy Josyval indulok el a Veszprém Rallyn.

150716 benikbalazs n7

A pálya szélén a családod is szurkolt neked.  Tetszett nekik az, amit láttak?

- Nagyon tetszett nekik. A kislányom, aki még egy egész kicsike teremtés, a pálya szélén mindenkinek lelkesen integetett. A szurkolók mellett a családom és barátaim is nagyon szurkoltak nekem ezen a hétvégén, ami mindennél többet jelentett számomra.

Mik a további terveid, láthatunk még idén versenyezni?

- Annak ellenére, hogy nem sikerült úgy teljesíteni Veszprémben, ahogy szerettem volna, - itt most nem is az eredményre gondolok, hanem inkább arra, hogy nem igazán éreztem úgy magam az autóban, ahogy azt elképzeltem -, az összes többi dolog, ami körülötte volt, az nagyon tetszett. Ezért még nem határoztam el, hogy megyek-e idén még egy versenyen vagy sem.

Köszönöm a válaszokat, és reméljük, hogy minél hamarabb ismét láthatunk versenyezni!


Legfrissebb cikkek